Írta: Inkabringa
Felfigyeltem arra, és sajnos általános jelenségnek minősíthetem, hogy ingatlanirodák és eladók egyaránt kedvvel emlegetik a lakás becsét fitogtatva, hogy a házban, utcában, és még a környéken sem laknak cigányok. Ezt persze véletlenül sem mondják ki ilyen egyértelműen. Körülírás, utalószavak, összekacsintó „tudja, miről beszélek” pillantások teszik nyilvánvalóvá a helyzetet.
A játék lényege ugyanis a sunnyogó, kifundált utalószavakkal telezsúfolt álságos és alamuszi, előítéletes közbeszéd. Aki a játékban részt vesz, az szereti ezt a bensőséges szókincset használni és ezzel a finom eufemizmussal emberek egy csoportját megvetni.
A válasz a nagy társadalmi társasjáték szabályai szerint egyszerű: azért, mert cigány. A cigányt lehet megvetni, lenézni. Oda van dobva prédának a nagy társadalmi kivagyiskodó szerencsétlenkedésbe.
Az igazi döbbenet az volt, amikor egy olyan lakást néztem meg, amelyiknek az eladói voltak cigányok. A főváros frekventált részén élő jómódú cigány család. A ház és a lakás rendben volt, a családanya, egy talpraesett asszony mutatta meg. Rögtön az elején szemembe nézve azt mondta, mindenek előtt tisztázzuk, hogy ők cigányok, de attól még rendes emberek.
Ezért most szőnyeg szélén állva, de a tiszteletteljes alázatot még csak nem is mímelve, megkérdezem ettől az égbe fúrt orrú társadalomtól, mégis hogy képzeli, hogy ilyen helyzetbe hoz engem?
Eszembe jut Vajda Mihály filozófus egyik írása, valamikor nyáron olvastam egy hetilapban. Elmesélte, hogy hosszas keresgélés után végül vettek egy lakást a lányának – cigányoktól. Egyszerűen azért, mert az a lakás tetszett meg nekik. Egy egészséges társadalomban ez természetes lenne, nem írt volna róla cikket. Az írás végén megemlíti, hogy a buszon egy hatalmas termetű cigány lány telepedett mellé. Mikor leült, mosolyogva megkérdezte tőle: „Elfér, kedves?”
A lakásvásárlás az a műfaj
Budapesten, amibe lelkesedve belerontunk, mint gyerek a tengerbe, aztán zsibbadtan
valahogy partra vetődünk, ha végre megtaláltuk. Némiképp beszűkül a tudatunk
ilyenkor, állandóan fűtésrendszerek és közös képviselők felé kalandoznak a
gondolataink. Járunk lakásról lakásra,
vadidegen emberektől kérdezünk olyasmit, amit magunk sem értünk, csak
hozzáértők mondták, hogy azt feltétlenül kérdezzük meg.
De most nem is ez a lényeg.
Felfigyeltem arra, és sajnos általános jelenségnek minősíthetem, hogy ingatlanirodák és eladók egyaránt kedvvel emlegetik a lakás becsét fitogtatva, hogy a házban, utcában, és még a környéken sem laknak cigányok. Ezt persze véletlenül sem mondják ki ilyen egyértelműen. Körülírás, utalószavak, összekacsintó „tudja, miről beszélek” pillantások teszik nyilvánvalóvá a helyzetet.
Minél több lakást néztem meg,
annál egyértelműbbé vált, hogy ez egy nagy társadalmi társasjáték, amiben
mindenki tudja a játékszabályokat és a szakkifejezéseket. Az ingatlanügynök már a
lépcsőházban elhadarja, hogy „kisebbség” nem lakik a házban. Gondolván, hogy ettől
szívdobogva lelkesebbek leszünk.
„Kisebbség”. Ez tehát a nagy
fedőszó, amit mindenki ismer, és biztos tudással használ, aki a nagy társadalmi
társasjátékban részt vesz.
Mivel én ebben egyáltalán nem
óhajtok részt venni, ezt mindig jeleztem is az ilyesmivel érvelők számára. A
legjobban úgy lehet ezt, ha megkerülhetetlenné teszem, hogy kimondják, mire is
gondolnak valójában. Ha már, akkor nyíltan
is vállalják, ne csak bokor mögül suttogva. Bár tudom, hogy ez a nyíltság ellenkezik a játékszabályokkal, mert azt is mindig hallom, "nekem semmi bajom a cigányokkal, de...".
Általában bamba hülye álmélkodással
rákérdeztem: „Milyen kisebbség?” Ilyenkor leereszkedően (ó, csak egy gyönge nő) hozzátesznek egy
magyarázószót, mely még mindig az összekacsintós társadalmi társasjáték
szókészletének része. „Hát nemzetiség, tudja?” Csak
hogy értsem már végre, miről van szó. Hogy végképp megháborítsam őket,
töretlen naivitással megkérdeztem: „Melyik nemzetiségre
gondol? Mert tizenhárom van Magyarországon.”
Itt jönnek rá, hogy én megszegem
a játékszabályokat, hiszen valamirevaló rendes ember ebből már érteni szokott.
A játék lényege ugyanis a sunnyogó, kifundált utalószavakkal telezsúfolt álságos és alamuszi, előítéletes közbeszéd. Aki a játékban részt vesz, az szereti ezt a bensőséges szókincset használni és ezzel a finom eufemizmussal emberek egy csoportját megvetni.
Nyilván e megvetés által önmagát
feljebb értékeli. Mert ő nem olyan, mint „azok”. A mindenkori „azok”-nak pedig,
tudjuk, az a legfőbb szerepe, hogy saját frusztráltságunkra gyógyírt adjanak, és magunkat
magasabb polcra sorolhassuk.
Így aztán megütközést váltott ki,
ha értetlenségemből tapodtat sem engedve, rákényszerültek kimondani, hogy a
cigányokra céloztak. Ezt már csak egy finom
félmondattal intéztem el: „Ja, az engem nem zavar. De mi az a repedés a falon?”
Laktam már a főváros legúribb
negyedében is, és egy idős dáma rendszeresen olyan őrjöngő tombolást vitt
végbe a lépcsőházban, hogy minimálisan is rémisztő volt. Ugyanígy dúsgazdag apuka
háttérrel rendelkező huszonévesek rendőrségig jutó napi tivornyáit, és a
szomszédjukban lakó idős házaspárt a legalpáribb hangnemben alázó tobzódását
is megtapasztaltam. Életem legjobb bringáját jól öltözött "fehérek" lopták el, szemtanúk látták, ahogy viszik, és bár volt valami különös bennük, mégsem gyanakodtak, mert olyan megnyerő kinézetűek voltak, rendes embereknek tűntek. Egyikük sem volt cigány.
Nincs kétségem, hogy ugyanezen viselkedést egy cigánynak nem bocsátják meg a nagy társadalmi társasjáték résztvevői. Ha ugyanezt, vagy ennek csak tizedét produkálja egy cigány, azt hetedíziglen, származását a gyalázatba tolva ítélik el.
Nincs kétségem, hogy ugyanezen viselkedést egy cigánynak nem bocsátják meg a nagy társadalmi társasjáték résztvevői. Ha ugyanezt, vagy ennek csak tizedét produkálja egy cigány, azt hetedíziglen, származását a gyalázatba tolva ítélik el.
Az ő esetükben miért általánosítanak
azonnal? Mondván, „ez mind ilyen”.
A válasz a nagy társadalmi társasjáték szabályai szerint egyszerű: azért, mert cigány. A cigányt lehet megvetni, lenézni. Oda van dobva prédának a nagy társadalmi kivagyiskodó szerencsétlenkedésbe.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy akik
előítéletesen gondolkodnak, elsöprő többségben nem féktelen gonoszságú,
rosszindulattól átitatott emberek. Egyáltalán nem.
De ez a szilánk ott forog a
gondolkodásuk fogaskerekei között, és állandóan megcsikordul a készen kapott
negatív sztereotípia bennük. Megszokott rutinná vált, identitásképző meggyőződéssé. Talán, mert ez már annyira
rögzült és elfogadott, hogy kényelmetlenebb lenne felülbírálni, mint belesimulva
a közhangulatba késztermékként elfogadni.
Az emberek nagy része nem gyűlölködő, de összességében mégis ez
a társadalmi attitűd nyilvánul meg. Mi ez? Nyájszellem?
Befolyásolhatóság? Tájékozatlanság? Gyávaság? Érdektelenség??? Mindenképp
ijesztő.
Az igazi döbbenet az volt, amikor egy olyan lakást néztem meg, amelyiknek az eladói voltak cigányok. A főváros frekventált részén élő jómódú cigány család. A ház és a lakás rendben volt, a családanya, egy talpraesett asszony mutatta meg. Rögtön az elején szemembe nézve azt mondta, mindenek előtt tisztázzuk, hogy ők cigányok, de attól még rendes emberek.
Mintha szíven rúgtak volna.
Önkéntelenül is szégyellni kezdtem magam. De hát én nem ilyen vagyok, én nem
így gondolkodom. Épp ellenkezőleg. Persze ő ezt honnan tudhatta volna? Ilyesmivel ritkán találkozhat.
Kölcsönösen végtelen zavarba
jöttünk. Én szégyelltem magam azok helyett is, akik belekényszerítették, hogy
szabadkozzon a származása miatt. A cigány asszony pedig meglepődött
azon, hogy nekem nincsenek ellenérzéseim velük kapcsolatban. Vagyis olybá
tűnt a mondata, mintha számára is megszokott és elfogadott lenne, hogy aki
nem-cigány, az undorodik a cigánytól.
Nem mondhatok mást, ez rettenetes
és szégyenteljes.
Ezért most szőnyeg szélén állva, de a tiszteletteljes alázatot még csak nem is mímelve, megkérdezem ettől az égbe fúrt orrú társadalomtól, mégis hogy képzeli, hogy ilyen helyzetbe hoz engem?
Kértem én, hogy bevegyenek ebbe a
nagy összekacsintós-fölényeskedő rasszista társadalmi társasjátékba? Nem,
köszönjük, ebből nem kérünk. Nem a származás a döntő érv egy másik ember megítélésében.
Majd én eldöntöm, közízléstelen terelgetés nélkül is, hogy kiben bízom meg. A mérleg
nyelve mindig egyénfüggő.
A cigányság helyzetének
javításáért nemcsak a nyomortelepeken kell tenni, hanem a nem-cigány
környezetben is. Nem vagdalkozva, nem harcba indulva, szó sem lehet ilyesmiről. Dühödt érvelésre csak dühödt reakció következhet. Csak vállalni kell, egy finom félmondattal legalább, minden helyzetben a
véleményünket. Persze ezért is kaphatunk kemény szankciókat. Hajaj, de még hogy.
Ám ismét megerősítem, akik
előítéleteket táplálnak a cigányokkal szemben, túlnyomó többségben nem gyűlölködő emberek. Csak sosem hallják az ellenkező véleményt, a
másféle nézőpontot. Mindenhonnan csak előítéletes félelmeik manipulatív megerősítését
hallják a hétköznapokban: "Látjátok, megvan a problémák oka, másban nem kell keresni. Ők tehetnek mindenről."
Ha az árnyalt, megértésre
irányuló vélemények csak egy zárt értelmiségi-tudományos réteg körein belül maradnak,
akkor az nem jelent többet, mint egy szűk elit egymás lelkének babrálását. A cigányság társadalmi
megítélésének javításáért legalább akkora szükség van a nem-cigány környezetben
való munkára. A befogadó környezet meggyőzése és nyitottá tétele
nélkül semmilyen pozitív hatása nem lesz a cigányság sorsának jobbra
fordulásáért folytatott mégoly hősies küzdelemnek sem.
Eszembe jut Vajda Mihály filozófus egyik írása, valamikor nyáron olvastam egy hetilapban. Elmesélte, hogy hosszas keresgélés után végül vettek egy lakást a lányának – cigányoktól. Egyszerűen azért, mert az a lakás tetszett meg nekik. Egy egészséges társadalomban ez természetes lenne, nem írt volna róla cikket. Az írás végén megemlíti, hogy a buszon egy hatalmas termetű cigány lány telepedett mellé. Mikor leült, mosolyogva megkérdezte tőle: „Elfér, kedves?”
Elférünk egymástól? Hajlandóak
vagyunk az állandó értelmezésre és mérlegelésre? Képesek vagyunk túllépni az
előítéleteken? Ha már oly igen nagyra tartjuk civilizáltságunkat, nem árt
tudni, annak ez is része.
Van egy ősi japán játék, a kemari.
Bizonyos szakralitás és szimbolikus mélység van benne. Ez a csoportos
labdajáték ugyanis hangsúlyosan nem a versenyről, a harcról, a küzdelemről
szól. Nincsenek csapatok, nincs ellenfél, nincs győztes és vesztes. A játékban
résztvevőknek ugyanaz a célja: a labda a levegőben maradjon. A közös cél miatt
nem gátolják, hanem segítik egymást.
Az, hogy Magyarországon mikor jön
divatba a kemari típusú játék, még csak elképzelni sem tudom. Addig sajnos
marad ez a kirekesztős-összekacsintós társadalmi társasjáték.
Hogy egyik dédanyám mondását idézzem: „Ilyen helyre ilyen kell, különb helyre különb
kell.”
Legyen bennünk annyi igényesség,
hogy különb hellyé váljunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése